Z 1925 roku pochodzi szesnastostronicowy prospekt o wymiarach 15×15
cm, wykonany przez Biuro Reklama–Mechano dla warszawskiej fabryki
czekolady „Plutos”. Treść prospektu, dzięki kreatywnym pomysłom
Aleksandra Wata, nawiązywała do dadaistycznej poezji, wychwalając
„bajeczne”, „wyszukane” i „egzotyczne” walory reklamowanej czekolady. Z
kolei zastosowane żółto, czerwono, szare i czarno-białe kolory okładki
przywołują na myśl modne wówczas kompozycje neoplastyczne. W celu
wzmocnienia siły przekazu treści reklamowych na okładce prospektu
„Plutos”. Berlewi zaprojektował blokowe układy liternicze w układzie
poziomym i pionowym. Poszczególne strony prospektu, przywołują na myśl
konstruktywistyczne układy suprematyczne, z których niektóre oparte
zostały na dwóch krzyżujących się prostopadle osiach i podobnie jak w
kompozycjach suprematycznych zauważyć tu czerwone i czarne linie liter.
Ponadto pojawia się tutaj charakterystyczna dla rosyjskiego
konstruktywizmu idea, artysty tworzącego sztukę społecznie użyteczną,
którą sztuka reklamy z pewnością znakomicie spełniała.
W projekcie dla fabryki czekoladek Plutos Berlewi celowo podkreślał
walor poszczególnych słów czerwienią, kierując tym samy uwagę
czytającego na poszczególne wyrażenia, które zawierały w sobie istotę w
przekazu reklamowego.
Magdalena Zdrenka, Historia Polskiego Projektowania cz. IV: Biuro Reklama-Mechano [online], dostęp: http://stgu.pl/historia-polskiego-projektowania-ihttp://stgu.pl/historia-polskiego-projektowania-iv [12 listopada 2012].
Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuń